Stettfat

Stettfat

Da jeg va på “inspeksjon” hos min nysingle venninne (dog ikke nysingle eller single veldig lenge) hadde hun satt frem verdens nydeligste stettfat på bordet.
stett1
(og de øvede ser linselusa)
stett3
Mulig det var verdens nydeligste cupcakes som gjorde utslaget da men….. Jeg kjøpte i allefall maken…

Salg

På Pomp D Lux… og da vet man jo hvordan man gjør det med det – SHOPPER!
pomp1
Dårlig bilde, men herlig buksedress med sommerfugler strødd over det hele. Måtte sommeren bare komme

onsdag 20. juni 2012

Dele?

Jeg har et hjertesukk. Eller mer som en kraftig irritasjon. Og jeg trenger å høre andres meninger.
Deler du andres private bilder på feks. Facebook? Bilder av din søsters unger, bilder fra bryllupet til din venninne?
For meg er det så himmelvid forskjell på å dele en tegneseriesnutt, eller noen kloke ord, og å dele andres private bilder.
Nå er det jo sånn at så snart bilder er lastet opp på internett så er de ikke lengre private. Og det finnes jo deleknapper overalt.. så det er jo fritt fram for å dele.. eller er det det?
Er det sånn at så lenge muligheten fins der så bruker vi den … ukritisk? Burde det vært lov?
ib laursenhjerte
Jeg for min del deler ikke min brors bryllupsbilder på Facebook selv om muligheten er der. Jeg deler ikke bilder av mine venninners barn. Jeg deler ikke jubileumshilsner lagt på eksterne nettsider inn på Facebook. Med mindre jeg SPØR de som eier bildet… med mindre de selv har gjort det først!
Jeg deler ikke videosnutter av venninners barns skoleavslutninger… det er for meg private ting, ting som bare foreldrene til barna har råderett over.
Ja,, jeg kan vise de frem til andre, men da kun via foreldrenes egne opplastninger.
Også føler jeg at det er blitt slik at if you can`t beat them – join them. Motvillig deler jeg også… fordi andre har delt mine private ting før meg, uten å ha spurt meg om lov. Uten å ha spurt om jeg har tenkt til å legge ut selv først.
Jeg røper aldri en fødsel eller ett navn på ett nytt barn, med mindre foreldrene selv ønsker det feks.
Er dette ting DU tenker over når du surfer rundt på internettet?
Nettvettregler fra Redd Barna:
  • Vis respekt for hverandre på nett. Mobbing på nett er minst like alvorlig som annen mobbing
  • Tenk deg om før du deler personlige bilder og opplysninger om deg selv og andre på åpne nettsteder
  • Lag et passord som er vanskelig å gjette. Passordet ditt er privat
  • Husk at det er lett å lyve på nettet, ikke tro på alt som andre skriver
  • Ta med noen du stoler på hvis du skal møte noen du har blitt kjent med på nettet, og møt dem på et offentlig sted
  • Avslutt kontakten hvis du blir redd eller opplever noe ubehagelig. Blokker kontakten og meld fra til de som har ansvaret for nettstedet
  • Fortell det til en voksen eller en annen du stoler på hvis du opplever noe ubehagelig. Det er ikke din skyld om noen andre gjør noe ubehagelig mot deg på nett.
  • Meld fra til politiet (tips.kripos.no) om alvorlige saker.